Een nieuwbouwwoning kopen: hoe werkt dat?

Een huis kopen doe je niet iedere dag. Het zoeken en vinden van een geschikte woning is leuk maar ook spannend. Er komt veel bij kijken. Daarbij is het waarschijnlijk de grootste investering van je leven. En omdat we goed begrijpen dat een woning kopen niet zomaar iets is willen we je goed informeren. Daarom hebben we dit stappenplan voor je opgesteld.

Zo schrijf je je in

Heb je een woning gevonden die bij je woonwensen past? Dan kun je je online inschrijven door het inschrijfformulier volledig in te vullen. Het inschrijven gaat digitaal. Volg onderstaande stappen om je in te schrijven:

 

Stap 1

Inschrijven gaat digitaal via het inschrijfformulier op de website.

Stap 2

Vul het inschrijfformulier volledig in. Je ontvangt via de mail een bevestiging van uw inschrijving. (Geen mail gehad? Check ook de spam-folder.) Als de inschrijfperiode afloopt en alle formulieren binnen zijn vindt de toewijzing van de woningen plaats. Op basis van het inschrijfformulier wijst Heijmans de woningen toe. De datum of het tijdstip waarop je het inschrijfformulier indient heeft géén invloed op de toewijzing. Heb je een woning toegewezen gekregen? Dan neemt de makelaar contact met je op om een afspraak te maken. Heb je géén woning toegewezen gekregen,
dan komt u op de reservelijst te staan. Je ontvangt hierover bericht.

Tip: Financiering controleren
Voordat je een woningkeuze maakt is het verstandig een goed beeld te hebben van uw financieringsmogelijkheden. Je kunt hiervoor bij de hypotheekadviseur vrijblijvend een haalbaarheidscheck laten uitvoeren. Zo komt je later niet voor verassingen te staan.

 

2. Afspraak bij de makelaar

De makelaar nodigt je uit voor een gesprek. Tijdens dit gesprek ontvang je aanvullende informatie over de woning en het project. De makelaar neemt deze informatie met jou door en licht de verschillende mogelijkheden (opties) toe. Ben je nog steeds geïnteresseerd in de woning? Dan krijg je een ‘optie’ op de woning. De woning is nu voor jou gereserveerd. Meestal verstrekt de makelaar een optie van één of twee weken. Zo heb je genoeg tijd om alle informatie nog eens door te nemen om te bepalen of deze woning werkelijk jouw droomhuis is.

Inloggen MijnHeijmans.nl
Neem je een optie op een woning, dan ontvang je van ons via de mail een persoonlijke inlog voor het Heijmans klantplatform: MijnHeijmans.nl. Op MijnHeijmans.nl vind je alle verkoopstukken die bij jouw woning horen. Ook heb je de mogelijkheid om vragen te stellen. Heb je de woning gekocht? Dan houdt (o.a.) de kopersbegeleider jou via dit online platform op de hoogte van alle vorderingen. Naast nieuwsberichten en foto’s van de bouw worden ook belangrijke data als kijkmiddagen op de bouw of een hoogste punt viering via MijnHeijmans.nl gemeld.

Tip: Zet jouw vragen op papier
Het is handig om voorafgaand aan het gesprek met de makelaar een lijstje op te stellen met eventuele vragen. Zo weet je zeker dat alles wat voor jou van belang is ook daadwerkelijk aan bod komt.

3. Beslissen: is dit jouw droomhuis?

Weet je zeker dat dit de juiste woning voor jou is? Dan maak je een afspraak met de makelaar om de koop-/ aannemingsovereenkomst (KAO) te ondertekenen. Dit kan digitaal of bij de makelaar op kantoor. Koop-/aannemingsovereenkomst tekenen Het woord zegt het al: de koop-/aannemingsovereenkomst bestaat uit twee onderdelen. De koopovereenkomst is het deel waarmee je de grond koopt waar de woning op komt te staan. In de aannemingsovereenkomst staat dat de aannemer de woning gaat bouwen. De KAO wordt opgesteld door de verkopende partij. Heijmans gebruikt hiervoor het modelcontract van het Stichting Waarborgfonds Koopwoningen (SWK). Alle woningen van Heijmans worden verkocht met het waarborgcertificaat van het SWK. Met dit certificaat ben je verzekerd van een bepaalde kwaliteit en heb je de garantie dat jouw woning altijd volledig wordt afgebouwd.

In de KAO staat o.a.:
• De omschrijving van wat je koopt: oppervlakte van de kavel en de woning incl. gekozen opties.
• De koop-/aanneemsom: een totaalbedrag én de bedragen voor de grond (de grondkosten) en de woning (de aanneemsom) apart.
• De wettelijke bedenktijd.
• De betaaltermijnen. (Zie ook punt 6.)
• Het aantal werkbare werkdagen waarbinnen de woning aan u wordt opgeleverd. • De opschortende voorwaarden: de bouw kan pas beginnen als aan deze voorwaarden voldaan is. Denk hierbij aan het verkrijgen van een vergunning of een vooraf bepaald voorverkooppercentage.
• De ontbindende voorwaarden: onvoorziene omstandigheden waardoor je de overeenkomst nog kosteloos kunt ontbinden. Bijvoorbeeld bij het niet rondkrijgen van de hypotheek.

4. Gesprek met de kopersbegeleider

Na het tekenen van de KAO neemt de kopersbegeleider van Heijmans contact op voor een afspraak. De kopersbegeleider is vanaf dit moment tot aan de oplevering van de woning jouw aanspreekpunt. Vervolgens zorgt de kopersbegeleider ervoor dat je offertes ontvangt voor het door u uitgekozen individuele meer-/ minderwerk (de verzamelnaam voor alle beschikbare opties). Tijdens het gesprek laat de kopersbegeleider de verschillende binnendeuren zien waaruit je een keuze kunt maken en krijg je uitleg over SlimWonen: het slimme huisbesturingssysteem waarmee alle Heijmanswoningen worden uitgerust. De kopersbegeleider houdt je tijdens de bouw op de hoogte van de vorderingen. En uiteraard kun je met vragen bij hem/haar terecht.

Sluitingsdata opties: geef uw woonwensen tijdig door
Om ervoor te zorgen dat jouw woonwensen uitgevoerd kunnen worden is het belangrijk dat je deze tijdig doorgeeft. Sommige opties moeten al in een vroeg stadium bekend zijn omdat ze meer voorbereidend werk vragen, of omdat materialen een lange levertijd hebben. Denk hierbij aan een uitbouw, een vergrote badkamer, dubbele openslaande tuindeuren of een schuifpui. Voor de (kleinere) ruwbouw-/afbouwopties heb je meestal langer de tijd. De momenten waarop de opties uiterlijk bekend moeten zijn bij Heijmans noemen we sluitingsdata. De kopersbegeleider geeft deze sluitingsdata door en herinnert jou aan de deadlines.

5. Keuken, badkamer en toilet uitzoeken

Bij een droomhuis hoort een droomkeuken en een badkamer naar uw smaak. Ga je voor een strakke, moderne keuken of houd je van een landelijke sfeer? Kies je voor een praktische badkamer met inloopdouche of droom je al jaren van een luxe ligbad? Om dit te bepalen bezoek je de showrooms.

Badkamer en toilet
Voor de inrichting van uw badkamer en toilet ontvang je van Raab Karcher een uitnodiging voor een persoonlijk gesprek in hun showroom in Ede. Eerst zit je om tafel voor het sanitair en vervolgens maak je de keuze voor het tegelwerk. Trek hier gerust een halve dag voor uit. Zo heb je de tijd om alle mogelijkheden goed te bekijken. Aan het eind van jouw bezoek krijg je de offerte mee naar huis. Is de offerte akkoord? Dan stuur je deze getekend terug naar de showroom. De showroom zorgt ervoor dat alle gegevens ook bij Heijmans terechtkomen. Bij eventueel meerwerk ontvang je van Heijmans de factuur. Op die manier zijn de badkamer en toilet al klaar op het moment dat de woning wordt opgeleverd. Keukenshowroom bezoeken Eigenhuis Keukens is als keukenleverancier aan project Forteneiland West fase II verbonden. Je ontvangt daarom van Eigenhuis Keukens een uitnodiging om langs te komen. Het voordeel van de projectleverancier is dat zij de bouwtekeningen van de woningen kennen. Ook het verplaatsten van de keuken (binnen de aangegeven zone) is bij deze leverancier kosteloos. Ga je liever naar een andere keukenleverancier, dan kan dat uiteraard ook!

Plaatsing keuken
De keuken wordt in alle gevallen pas geplaatst ná oplevering van de woning. Het passend maken van het leidingwerk gebeurt al wel daarvoor. Daarom is het verstandig jouw keuze voor de keuken al in een vroeg stadium te maken. Zo voorkom je dat je in de knel komt met de sluitingsdatum. Als je te lang wacht kan het namelijk zijn dat het niet meer mogelijk is bepaalde leidingen/aansluitingen te verplaatsen. Ook heb je te maken met levertijd van de keuken. Het passend maken van het leidingwerk is een optie die je van Heijmans krijgt. Extra leidingwerk is een meerwerkoptie. Je ontvangt hiervoor een offerte van de kopersbegeleider.

6. Financiering

Wanneer vraag ik mijn hypotheek aan?
Zodra aan bijna alle opschortende voorwaarden is voldaan en we zicht hebben op wanneer de bouw kan starten ontvangt u van Heijmans de aangetekende brief “Ingangsdatum voorbehoud financiering”. Dit is het moment waarop het financiële voorbehoud ingaat. Je gaat nu jouw hypotheek rondmaken! De hypotheekakte zelf teken je tijdens het transport bij de notaris. (Zie ook punt 7.)

Tip: Je kunt al eerder aan de slag met het regelen van de hypotheek. Namelijk vanaf het moment dat de KAO getekend is. De hypotheekadviseur kan vanaf dat moment al hypotheekoffertes bij de bank opvragen. Deze zijn echter maar een bepaalde tijd geldig en er zijn vaak kosten verbonden aan het verlengen ervan. Overleg daarom met jouw hypotheekadviseur wat voor jou het handigst is.

“Hoerabrief”
Zodra aan alle opschortende is voldaan stuurt Heijmans je de “Hoerabrief”. De bouw gaat starten! Vanaf dit moment kun je de notaris bellen om een afspraak te maken voor het transport. (Zie ook punt 7). In de Hoerabrief staan twee belangrijke data: de datum waarop de bouw van start gaat én de datum vanaf wanneer je grondrente moet gaan betalen (rentefixatie-datum). Vindt het transport van de woning plaats vóór het verstrijken van deze datum? Dan betaal je géén grondrente. Doe dit dus zo snel mogelijk!

Dubbele woonlasten?
Je hebt pas officieel een hypotheek voor jouw nieuwbouwwoning als je de hypotheekakte tekent. De hypotheekakte tekenen kan pas als het 100% zeker is dat de bouw gaat starten. Pas vanaf het tekenen van de hypotheekakte betaal je maandelijks een stukje aflossing en hypotheekrente. Ook ga je vanaf dit moment in termijnen aan Heijmans betalen.

Betalen in termijnen
Een nieuwbouwwoning die nog niet is opgeleverd betaal je niet in één keer, maar in delen (termijnen). Hiervoor geldt een vooraf vastgesteld betalingsschema dat samenhangt met de voortgang van de bouw. De grond betaal je bij de levering bij de notaris. Vervolgens betaal je de aanneemsom in een aantal termijnen. Hiervoor ontvang je facturen van Heijmans. Is de bouw al wel gestart op het moment dat je de woning aankoopt? Dan betaal je bij de notaris ook direct de reeds vervallen termijnen en ga je vanaf dat moment grond- en bouwrente betalen.

7. Transport bij de notaris

Dit is de dag waarop de woning officieel van jou is. Je tekent dan de leveringsakte en de hypotheekakte bij de notaris. Met het tekenen van de leveringsakte wordt het eigendom van de woning overgedragen van Heijmans naar jou, de koper. Door de hypotheekakte te tekenen geef je de hypotheekverstrekker jouwwoning als onderpand, in ruil voor de lening.

8. De bouw start

De bouw gaat nu officieel van start. Een feestelijk moment! Eén waarvoor we jou en jouw nieuwe buren uitnodigen op de bouwplaats. Tijdens dit ‘start bouw evenement’ gaat symbolisch de eerste schep de grond in. En omdat goed buurcontact erg belangrijk is verzorgen wij daarbij een gezellige ‘borrel’ zodat je elkaar op een informele manier kunt leren kennen. Uiteraard gaan deze evenementen alleen door als regelgeving omtrent corona dit toestaat.

9. Bezoek aan de bouwplaats

Bij Heijmans vinden we jouw veiligheid en die van onze werknemers erg belangrijk. Dat betekent dat de bouwplaats tijdens de bouw verboden terrein is voor personen die daar niet aan het werk zijn. Maar we kunnen ons goed voorstellen dat je de voortgang van de bouw van jouw eigen woning graag met eigen ogen ziet. Daarom organiseren we gedurende de bouw speciale kijkmomenten op de bouwplaats. Op deze momenten is het veilig en houden onze medewerkers rekening met jouw aanwezigheid. Tijdens het bezoek aan de bouwplaats zie je niet alleen jouw eigen woning ontstaan, het is tegelijkertijd een perfecte gelegenheid nieuwe buren (beter) te leren kennen. Op de bouwplaats word je bijgepraat over de huidige stand van de bouw. Daarnaast kun je uiteraard jouw eigen huis bezichtigen. De kopersbegeleider is bij deze kijkmomenten aanwezig om eventuele vragen te beantwoorden. Het is verplicht om tijdens deze kijkmomenten gebruik te maken van de door ons aangeleverde persoonlijke beschermingsmiddelen (bouwlaarzen en helm). Laat de bouw nog even op zich wachten? Dan wordt er vaak al eerder een ‘meet & greet’ georganiseerd op een andere locatie. Zo kun je wel alvast kennis maken met de buren en houden we je op de hoogte van de vorderingen van de bouwvoorbereiding.

10. Inmeetdag

Omdat (o.a.) vloeren en gordijnen een bepaalde levertijd hebben wil je deze tijdig bestellen. Hiervoor heb je uiteraard een goed beeld nodig van de woning, maar ook van de exacte maatvoering. Hiervoor wordt een inmeetdag georganiseerd. Je kunt hiervoor ook de specialist uitnodigen waarbij je de spullen besteld. Belangrijk: geef aan de leverancier door dat hij/zij alleen de bouwplaats mogen betreden als zij de juiste persoonlijke beschermingsmiddelen dragen.

11. Schouw

Ongeveer 10 dagen voor de oplevering loop je de woning na. Je controleert of de woning helemaal in orde is. Check ook of jouw individuele woonwensen (het meer-/minderwerk) netjes en volgens afspraak zijn uitgevoerd. Kom je zaken tegen die niet kloppen? Geef dit dan door. Op deze manier kunnen eventuele gebreken vaak al voor de oplevering verholpen worden. Tip: Denk eraan de opstal- en/of inboedelverzekering te regelen.

12. Oplevering: krijg de sleutel!

Zodra uw woning helemaal klaar is vindt de oplevering plaats. Op deze dag loop je samen met de opzichter door uw woning en checkt of alle werkzaamheden volgens afspraak zijn afgerond. Aan het eind van de oplevering vindt de sleuteloverdracht plaats. Tijdens de oplevering stelt de opzichter het proces verbaal van oplevering op: een document waarin eventuele
gebreken worden vastgelegd. Deze gebreken worden afhankelijk van de ernst van het gebrek en levertijden
meestal binnen 3 weken na oplevering netjes opgelost.

Tip 1: Ben je lid van Vereniging Eigen Huis? Dan kun je een onafhankelijke deskundige van Vereniging Eigen Huis meenemen naar de oplevering!
Tip 2: Controleer vóór de oplevering of alle termijnen betaald zijn. Is dit niet het geval, dan mag de opzichter de sleutel niet aan jou overdragen.

13. Service na oplevering

Tijd om van jouw huis een thuis te maken! Jouw woning kan naar eigen smaak worden afgewerkt en ingericht. Na oplevering geldt een onderhoudsperiode van drie maanden. Eventuele (verborgen) tekortkomingen kun je melden via MijnHeijmans.nl. Ook met vragen of opmerkingen kun je hier terecht. Het klantenserviceteam staat dan voor je klaar.

Help ons verbeteren
Omdat Heijmans klantentevredenheid erg belangrijk vindt ontvang je gedurende de bouw en na oplevering een aantal keer een enquête. Door de vragenlijsten in te vullen help je ons onze producten én onze dienstverlening te verbeteren.